1-    عَظُمَ یا سَیدی اَمَلی وَسآءَ عَمَلی

مولای من افق آرزوهایم بسیار بلند است، اما دیوار عملم بسیار کوتاه . . .

فَاَعْطِنی مِنْ عَفْوِکَ بِمِقْدارِ اَمَلی وَلا تُؤاخِذْنی بِاَسْوَءِ عَمَلی

پس تو همسنگ آرزوهایم از عفو خودت به من ببخش و مرا مطابق با بدترین کردارهایم مواخذه نکن

فَاِنَّ کَرَمَکَ جِلُّ عَنْ مُجازاةِ الْمُذْنِبینَ وَحِلْمَکَ یکْبُرُ عَنْ مُکافاةِ الْمُقَصِّرینَ

زیرا من می­دانم که کرم تو از تمام مجازات گناهکاران بیشتر است و بردباری تو نیز از مکافات تقصیرکاران

قسمت هایی بود از دعای زیبای ابوحمزه­ی ثمالی که در مفاتیح اومده (با ترجمه ی آزاد)

2-    قبلا کتابی از عبدالکریم سروش رو در گروه معرفی کردم به نام "قمار عاشقانه" که در مورد مولانا نوشته شده و از نظر من بهترین کتاب در این زمینه هست و اگر سوال بشه که میخایم به کسی کتابی هدیه بدیم در باب مولانا حتما این کتاب رو پیشنهاد میدم یا اگر گفته بشه که یک نفر ناآشنا رو میخایم با تفکرات مولوی آشنایی کلی بدیم به طوری که به این مسئله راغب بشه باز هم و حتما این کتاب رو پیشنهاد خواهم داد. اونجا گفتم که نثر سروش زیبا و آمیخته با انواع اشعار فارسی خصوصا مولوی است و از این لحاظ نثری پخته و قشنگه.

3-    کتاب "حدیث بندگی و دلبردگی" اثر دیگری از اینن نویسنده است. اکثر قسمت های کتاب سخنرانی هایی است که در ماه مبارک رمضان ایراد شده. به طور کلی موضوع کتاب رو میتونم در "دعا" خلاصه کنم. چهار بخش اول کتاب به جلساتی اختصاص یافته در شرح دعای ابوحمزه ی ثمالی. نویسنده با ذوق ادبی خودش بخش هایی از این دعا رو انتخاب کرده و اون­هارو شرح کرده. فصل "دیالوگ انسان و خدا به بررسی ماهیت دعا و چگونگی ارتباط بنده با پروردگار و اصلا جایگاه دعا در این ارتباط دوگانه (دیالوگ) سخن گفته. در این قسمت نویسنده مطرح میکنه که دعا مونولوگ و یک­طرفه نیست بلکه دیالوگی است بین بنده و اربابش. یک فصل کتاب که سخنرانی نویسنده در شب قدر بوده به بحث توبه اختصاص یافته و البته موضوعات جالبی هم در مورد ماهیت شب قدر به لحاظ فیزیکی در این بخش مطرح شده. در بخش "معشوق محتشم" نویسنده به ذکر محبت و عشق بنده به خدا و همین طور محبت خداوند به بندگانگش پرداخته. فصول بعدی نیز با نام های "فلسفه­ی دعا"، "توفیق دیدار و طلب یقین"، "کمند لطف"،دعای عارفان" و "پرتوی از دعای عرفه" همگی کتاب را در راستای نقل حدیث بندگی و دلبردگی قرار داده.   

4-    از اونجایی که دیدگاه­های سروش با دیگر شارحان معمول دعاهای ماثور متفاوته نوع نگاه او هم در این زمینه جالبه و به طور کلی میتونه نکات و زوایای جدیدی رو در باب دعا برای خواننده­ی کتاب باز کنه.

ایمان تاجی

http://d.gr-assets.com/books/1272019924l/612761.jpg