از سری آثار "موسسه کتاب همراه" یک جلد به "سلمان فارسی" تعلق داره. نگارش این کتاب رو غلامحسین زرگری نژاد یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه در رشته تاریخ انجام داده. کتاب مبتنی است بر مستندات تاریخی با زبانی گویا و روان و دلنشین. در 64 صفحه به قطع جیبی داستان زندگی سلمان فارسی را از اصفهان تا مدینه و سپس مداین روایت کرده و در پایان منابع را آورده. برای همین مختصر13 منبع دسته اول و جزآن را دیده و استفاده کرده است. کتابیست بسیار خوب برای مطالعه و هدیه دادن. البته اگر چاپش تمام نشده باشه.

قسمتی از کتاب: " با اینکه به دستور عمر مبلغ عطای دریافتی سلمان به دلیل آنکه وی از سابقون شمرده میشد پنج هزار درهم تعیین شده بود این صحابی وارسته رسول خدا ترجیح میداد که مبلغ مذکور را انفاق کند و زندگی خویش را در مداین با کار و دسترنج خویش بگذراند."

در مورد سلمان دو کتاب دیگر هم به نظرم میرسه. یکی از لویی ماسینیون با ترجمه دکتر شریعتی که نخوانده ام و دیگری کتاب پارسای پارسی از محمد رضاترکی که ایضا نخوانده ام ولی توصیه اش می کنم. با تورق این کتاب متوجه میشویم که نویسنده سلمان را در تمام منابع تاریخی دنبال کرده و زندگی او را به رشته تحریر کشیده است. محمدرضا ترکی شاعر و محقق معاصر که در هر دو زمینه شعر و تحقیق موفق بوده است نویسنده این کتاب است. این کتاب را علمی و فرهنگی در 400 صفحه به بهای 65000 ریال منتشر کرده است.