بازی دو موجود یا به عبارت درست تر مفهوم با اتمهای تازه متولد شده هیدوژن خیلی تماشاییه، همچنین داستان گذاشتن علامتی در فضا زمانیکه اصلا چیزی یا شکلی وجود نداشته میتونه خیلی شنیدنی باشه.

 Qfwfq پیر که اسمش شبیه حرکت تصادفی انگشتان روی صفحه کلید کامپیوتره خاطرات خودش رو از اولین زمانی که به یاد داره تعریف میکنه. این اولین زمان وقتیه که Qfwfq به همراه تعداد دیگری از همسایه هاش در یک نقطه ی بی نهایت چگال جمع شده بودند. آنطور که خودش تعریف می کنه،"هر نقطه ی هر کدام از ما با همان نقطه ی دیگری، در یک نقطه واحد که همگی در آن زندگی می کردیم منطبق بود!". Qfwfq به مرور زمان و در طی میلیاردها سال به اشکال مختلف مثل عنصری در سحابی سیال که بعدها منظومه شمسی در آن شکل گرفت، نرم تنی که در ابتدایی ترین شکل موجود در لبه ساحل روزگار می گذارند ، دایناسوری منقرض شده و ... در می آید و خاطرات شیرینی را از میلیاردها سال گذشته تعریف میکنه.

اولین برخورد من با ذهن خلاق ایتالو کالوینو رمان "اگر شبی از شبهای زمستان مسافری" بود. یکی از عجیب ترین کتابهایی که تا به حال خوندم البته از حیث تکنیک. یک رمان بی سرو ته و در عین حال به هم پیوسته. مدتها بود که از کالوینو خبری نداشتم تا اینکه در حال گشت و گذار بی هدف بین قفسه های کتابفروشی دیدار ما تازه شد. با دیدن فهرست کتاب فهمیدم که این بار هم کالوینو منو متعجب خواهد کرد.

ایتالو کالوینو در کمدی های کیهانی، از دل گزاره های هستی شناسی، فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی و ... داستان های شیرین و اعجاب آور خلق کرده. داستانهایی که با برقراری رابطه با رفتارهای روزمره ما و سرگذشت عالم مفاهیم بدیعی رو در ذهن خواننده ته نشین میکنه. هرچند این بار هم از نظر من تکنیک بر مفهوم غالب بود ولی خوندن این کتاب بارها منو به صورت ناخودآگاه وادار کرد که زیر لب بگم "این مرد دیوانست!".

کتاب کمدیهای کیهانی با ترجمه موگه رازانی در 198 صفحه و به قیمت 7500 تومان توسط نشر کلاغ به چاپ چهارم رسیده است.