با یکی از دوستان قرار گذاشتیم سری بزنیم به کتبفروشی های انقلاب. قرارمان مترو انقلاب سمت سینما بهمن بود. کمی پایین تر از سینما کتابفروشی سوره مهر پیدا بود. البته باید از پله ها پایین میرفتی. این مکان پیشتر مخصوص نمایشگاه های هنرهای تجسمی بود و حالا یک کتابفروشی بزرگ. از بیشتر انتشارات های معروف کتابهای خوب در این فروشگاه هست و اگر کسی فرصت پرسه در انقلاب را نداشته باشد اینجا می تواند به مقصودش برسد. از آنجا به بازارچه کتاب رفتیم. انتشارات ققنوس. همان ابتدا روی پیشخوان "یادداشت های پکن" اثر محمد دهقانی نظرم را جلب کرد. محمد دهقانی را می شناسم. نثرش هم خوب است. یادداشتهای پکن را نشر نگاه آفتاب در حدود 180صفهحه به 16هزار تومان چاپ کرده که می کند هر صفحه ای به قرار کمتر از صد تومان. اینطوری که به قضیه نگاه کنی 16هزار تومن چیزی نیست. می پرسم از این نویسنده کتاب دیگری هم دارید؟ "حدیث خداوندگی و بندگی" کتاب است از همو راجع به تاریخ بیهقی به همراه گزینشی از متن. نشر نی آن را چاپیده به قیمت 40هزار تومن (یا 42 تردید از منست).

"نشر اختران" را زیارت می کنیم و بعد "امیرکبیر" را. از امیرکبیر "سخن و سخنوران" فروزانفر را که 12هزار تومن قیمت دارد می خرم به خیال اینکه قیمت سابق است در حالی که خود خوارزمی هم به همین قیمت می دهد. (اینرا بعدتر که به خوارزمی رسیدیم می فهمم).

از بازارچه بیرون می آییم. تشنه ایم و بیشتر از همه در کتابفروشی ها سراغ آبسرد کن را می گیریم. وارد "آگاه" می شویم. چرخی میزنیم. می پرسم تارخ نیشابور چاپ نمیشه؟ جواب میده چاپ قبلی 12سال طول کشیده تا تموم شده. "نیل" را سرسری رد کنیم. دانشگاه تهران سال گذشته افست ترجمه تفسیر طبری را چاپ کرد که زود نایاب شد به 80هزار تومن. دوباره هم چاپ کرده این بار به 90 هزار تومن و فروشنده که می گفت بخرید که چاپ بعد می شود 130. "اطلاعات" معمولا کتاب های ارزان زیاد دارد. بد هم نیست. مثلا: "ده فیلم ،ده نقد دیگر" مسعود فراستی، 220 تومان با 20 تومان تخفیف. "افسانه نیما"، عطاالله مهاجرانی 1000 تومان. "بررسی سیر زندگی و حکمت و حکومت سلمان فارسی" از همو ،1800 تومان. " امیر المومنین در شعر فقها و شعرای نامی از فردوسی تا امام خمینی"، علی دوانی، 1300 تومان. اینها را من یادداشت کردم که البته بیش از اینها بود. کتابهای تازه نشرشده هم بود. "شاهنامه و هویت ایرانی" از فضل الله رضا و کتابی از منصور رستگار فسایی درباره استاد احمد مهدوی دامغانی. ذکر خوارزمی که رفت. در علمی و فرهنگی "شکونتلا" را خریدم. مگر نه اینکه این کتاب گوته را به اعجاب واداشته. ازان مهمتر کتاب در این جمع معرفی شده است. "میراث مکتوب" آخرین تصحیح از مثنوی معنوی چاپ کرده است به همت حسن لاهوتی.

هنوز تشنه ایم. "سروش" با آن عرض و طولش حتما آبسردکن دارد. وارد می شویم. شیر آب سرد کن هم گیر دارد. آب که نوشیدیم از خیال کتاب بیرون آمدیم. تشنه آب بودیم یا کتاب؟


امین حق‌پرست