همیشه دوست داشتم بدونم کتاب "فاطمه، فاطمه است" چجور کتابیه.
با اینکه در مقطع راهنمایی و دبیرستان و کارشناسی این کتاب رو مطالعه کرده بودم ولی بازم احساس میکردم چیزی از مطالبش دستگیرم نشده.
چتد روز پیش توی یه کتابفروشی چشمم به این کتاب قشنگ افتاد دوست داشتم که حتما توی قفسه کتابام باشه و با اینکه احتمالا اکثر دوستان عزیز این کتاب رو میشناسند شاید خالی از بطف نباشد که مجددا یه معرفی اجمالی ازین کتاب گرانقدر داشته باشم.
این کتاب نوشته دکتر علی شریعتی، انتشارات ایران جوان. و قیمتش هم 5300 می باشد.

این کتاب سخنرانی دکتر شریعتی در موسسه ارشاد است. دکتر شریعتی در این کتلب به مسائل بی شماری من جمله از نقش زنان در جامعه اسلامی و الگو قرار دادان حضرت فاطمه و مسائل متعدد دیگر سخن میگویند.

دکتر شریعتی پس از بحث در مورد جایگاه زن در دنیای امروز و بررسی نقش فرهنگی و پایگاه اجتماعی او در عصر جدید از جایگزینی جنسیت بجای عشق در نظام مصرفی سخن می گوید. و با بررسی دیدگاه های شرق و غرب در مورد زنان به نام مبارک فاطمه می رسد و او را چنین معرفی میکند: فاطمه چهارمین و کوچکترین دختر پیامبر بود و در جامعه ای که ارزش هر پدری و خانواده ای به داشتن پسر بود و اینگونه جایگاه زن در دنیای جاهلیت را معرفی میکند. و در ادامه کتاب به سیر زندگی فاطمه در کنار پیامبر و همسرش علی اشاره میکند. در بندهای اخر کتاب از شخصیت فاطمه سخن میگوید "مظهر یک زن مبارز و مسئول در برابر زمانش و سرنوشت جامعه اش. 
و کلام پایانی کتابش؛
خواستم از بوسوئه( خطیب نامور فرانسوی که روزی در مجلسی با حضور لویی از مریم سخن میگفت:
 تقلید کنم که....
"مریم مادر عیسی است"
و من خواستم با چنین شیوه ای از فاطمه بگویم
باز درماندم:
خواستم بگویم فاطمه دختر خدیجه بزرگ است، دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم فاطمه دختر محمد است، دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم فاطمه همسر علی است، دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم فاطمه مادر حسنین است، دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم که فاطمه مادر زینب است، باز دیدم که فاطمه نیست.
نه، اینها همه هست و این همه ی فاطمه نیست.
فاطمه، فاطمه است.


فائزه اکبرزاده